Πάντως, τέτοιες αναθεωρήσεις θα επιφέρουν
σίγουρα αλλαγές στο μέχρι σήμερα διαμορφωμένο από την επίσημη Εκκλησία, την Ιεραρχία
κυρίως, ήθος και ύφος της εκκλησιαστικής ζωής, κάτι, για το οποίο δε φαίνεται
διατεθειμένη ούτε έτοιμη να τις επιδιώξει. Έτσι, διαιωνίζεται η ίδια στάση
απέναντι στα μεγάλα κοινωνικά προβλήματα, μια στάση που δεν συμβάλλει στην
επίλυσή τους. Αυτό θα πρέπει να το καταλάβουν και οι κοινωνικές ομάδες, που
βιώνουν τα προβλήματα και να μη ελπίζουν και προσβλέπουν στη συνδρομή της
Εκκλησίας, τουλάχιστον όπως αυτή λειτουργεί μέχρι τώρα, αφού αυτό που θα κάνει
είναι να επικαλεσθεί τα φιλάνθρωπα αισθήματα του πιστού και να υποσχεθεί τη
δικαίωση στην άλλη ζωή. Σίγουρα, έτσι δε λύνονται τα κοινωνικά προβλήματα. Ο
κοινωνικός αποκλεισμός, π.χ., αν και είναι πρόβλημα που αφορά κατ’ εξοχήν την
Πολιτεία, όμως, μπορεί να αναζητηθεί κατά πόσο συγκεκριμένες θρησκευτικές
πεποιθήσεις και στάσεις συντελούν είτε στην εμφάνισή του είτε στη διαιώνισή του
είτε στην επίλυσή του.
Summary
In the
ecclesiastical terminology there is a negatively charged term called Säkularisation. This indicates
the invasion of dynamic non religious element in the sanctity and surely its
movement (orientation) towards rhythms and operating manners reflecting the non
religious ones. On the other hand the occupation of Church with the social
problems entails the danger of Säkularisation, since it can be considered as a social
organization which is necessary in order to perform various social tasks and so
miss its primary goal; that is to heal the ill human personality.
Consequently the following question is
stated: which is really the attitude (the role) of Church both theoretically
and practically speaking as far as social problems are concerned; does it take
part in bringing people into social being or not? It is really important in our
opinion that every religion should definitely lay emphasis on its pilgrim of
their property, that is, that they are active citizens of the community which
they live in as well and have responsibilities, obligations and rights.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Αγαπητός Διάκονος, Εκθεσις
Κεφαλαίων Παραινετικών, Patrologiae
Cursus Completus. Series Graeca, (Parisiis), τομ. 86Α, 1169Α J.P. Migne
Βλάχος
Ιερόθεος,μητρ. Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου,
Εκκοσμίκευση,
το μεγαλύτερο
πρόβλημα, άρθρο στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 16-1-2000.
Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, εγκ. 27/Ιούλιος
2000, Προς το Λαό, εκδ.
Αποστολική Διακονία.
Καινή
Διαθήκη.
Καλλίστου Πατριάρχου, Περί προσευχής,
ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, τομ. Δ΄. Καραμούζης Πολύκαρπος,
Η διαπλοκή Κράτους και Εκκλησίας,
άρθρο
στο ΑΦΙΕΡΩΜΑ της ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑΣ, 16-9-2000.
Κλεμάν Ολιβιέ, Ορθοδοξία και Πολιτική, εκδ. Μήνυμα,
1985.
Μεταλληνός Γεώργιος,
πρωτοπρ., Η ελληνική ταυτότητα, άρθρο στην
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ,
11-7-2000.
Πλούταρχος, Σόλων.
Χρονόπουλος Νικόλαος Β., Εκκλησία και Πολιτική, άρθρο στον ΤΥΠΟ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 20-8-2000.
Περισσότερα στο βιβλίο :
[1] Β. Τ. Γιούλτση (1989), σ. 18-19.
[2] Αναστασίας
Τσερεντζούλια (16-9-2000), σ. 22, όπου αναφέρεται αυτό το απόσπασμα από άρθρο
του μητροπολίτη Πειραιώς κ. Καλλίνικου στο περιοδικό “Πειραϊκή Εκκλησία”, το
οποίο επίσης είχε αναφερθεί σε σχετικό άρθρο της εφημ. ΤΟ ΒΗΜΑ στις
30-10-99.
[3] Χρίστου Τσιρώνη (16-9-2000), σ. 22.
[4] Πολύκαρπου Καραμούζη (16-9-2000), σ. 18.
[5] Βασίλη Αδραχτά (16-9-2000), σ.13. Οι
παραπομπές του (αριθμ. 7 και 8) αναφέρονται στον R.Tawney,
Η Θρησκεία και η άνοδος του Καπιταλισμού, μετφ. Δημοσθένης Κούρτοβικ,
εκδ. Κάλβος, Αθήνα 1979.
[7] Νικολίτσας Γεωργοπούλου (16-9-2000), σ .3.
[8] Σωκράτη Δεληβογιατζή (16-9-2000), σ. 5.
[9] Πρωτοπρ. Γεωργίου Μεταλληνού (11-7-2000), σ.
60: «Σήμερα, όμως, κάποιοι που έχουν χάσει στην καρδιά και στην ύπαρξή τους
αυτή τη σύνδεση Πίστεως και Πατρίδος βιάζουν τα πράγματα για να προχωρήσουμε σε
ένα ά-θρησκο Κράτος, που με τους Νόμους του θα αποκόψει το Έθνος μας από την
πηγή της ζωής και της δύναμής του, που είναι η Ορθόδοξη Πίστη μας. Αυτή είναι η
έννοια που προσλαμβάνει η διαβόητη φράση ΄΄χωρισμός Εκκλησίας – Πολιτείας΄΄».
[10] Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.
Ιεροθέου Βλάχου (16-1-2000), σ. 31 : «…
το πρόβλημα της εκκοσμικεύσεως είναι πολύ μεγάλο και απειλεί αυτήν την ίδια την
ύπαρξη του ανθρώπου αλλά και τον σκοπό της Εκκλησίας».
[11] Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της
Ελλάδος, Προς το Λαό,
Εγκύκλιος 27 / Ιούλιος 2000.
[13] Είναι πολύ σαφής η
θέση του Ολιβιέ Κλεμάν (1985), σ.
17: «αν δεν υπάρχει ψωμί για όποιον
πεθαίνει από πείνα, αν δεν υπάρχει ελευθερία για τον πολιτικό κρατούμενο, αυτά
είναι σημάδια ότι η χριστιανική μας δράση ψεύδεται προς το πνεύμα».
[15] Α΄ Τιμοθ. Στ΄18-19.
[16] Ρωμ. Ε΄3-5.
[17] Ρωμ. Η΄24.
[18] Τίτ. Β΄9.
[21] Ιερά Σύνοδος (2000), : «Η Εκκλησία… ούτε
ποτέ ήταν, ούτε είναι, ούτε σκοπεύει να γίνει πολιτική δύναμη. ΄Όλα αυτά είναι
παντελώς ασυμβίβαστα προς τη φύση, τον ρόλο και τον προορισμό της».
[22] Ρωμ. ΙΓ΄1-2
και Α΄ Πέτρ. Β΄13.
[23] Πλούταρχος, Σόλων 20
: «΄Ατιμον είναι τον εν στάσει
μηδετέρας μερίδος γενόμενον», κάτι που θα τονίσει με έμφαση και ο Περικλής στον
Επιτάφιο λόγο του, Θουκ. Β΄40: «Μόνοι γαρ τον τε μηδέν τώνδε μετέχοντα ουκ
απράγμονα, αλλ’ αχρείον νομίζομεν, και
οι αυτοί ήτοι κρίνομέν γε ή ενθυμούμεθα ορθώς τα πράγματα, ου τους λόγους τοις
έργοις βλάβην ηγούμενοι, αλλά μη προδιδαχθήναι μάλλον λόγω πρότερον ή επί α δει
έργω ελθείν».
[24] Είναι κατανοητό ότι πολλοί θα θεωρήσουν ότι
η ανθρώπινη αξιοπρέπεια δεν καταξιώνεται στο Χριστιανισμό, όταν, π.χ., διδάσκει
μια στάση του ανθρώπου ως δούλου απέναντι στο Θεό, καθώς τον παρακαλεί να μη
τον τιμωρήσει με την Κόλαση, αλλά να τον σώσει χαρίζοντάς του την αιώνια ζωή : «Δέσποτα
Κύριε Ιησού Χριστέ, ο Θεός ημών,… ιλάσθητι ημίν τοις αμαρτωλοίς και αναξίοις
δούλοις σου … και σώσον ημάς δια το όνομά σου το άγιον… και ούτω τοις σοις
προστάγμασιν ακολουθούντες εις την αιώνιον ανάπαυσιν καταντήσωμεν», Μεγ. Βασιλείου,
Ευχή στην Ακολουθία του Απόδειπνου. Αυτή η θεώρηση όμως είναι επιπόλαια, αφού
στην Ορθοδοξία η σχέση Θεού και ανθρώπου είναι : Σχέση Πατέρα και τέκνων : «ότε
δε ήλθε το πλήρωμα του χρόνου εξαπέστειλεν ο Θεός τον υιόν αυτού … ίνα την
υιοθεσίαν απολάβωμεν … ώστε ουκέτι ει δούλος, αλλ’ υιός», Γαλ. Δ΄,4-7.
Είναι σχέση φιλίας: «Υμείς φίλοι μού εστε … ουκέτι υμάς λέγω δούλους»,
Ιω. ΙΕ΄, 14-15. Και ακόμα παραπέρα, η σχέση Θεού και ανθρώπου είναι σχέση
αγαπητική – ερωτική, κάτι που το μαρτυρεί κυρίως η Μυστική Θεολογία της
Ορθόδοξης Εκκλησίας : «Τρωθείσα γαρ η ψυχή τω θείω έρωτι του Χριστού, ως
αδελφιδώ τούτω γε κατακολουθεί», ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ, τομ. Δ΄, Καλλίστου
Πατριάρχου, Περί προσευχής, κεφ.
ι΄. Αυτές οι παραπομπές είναι
ενδεικτικές, αφού υπάρχει πληθώρα παρόμοιων θέσεων.
[25] Αγαπητός Διάκονος, 1169Α: «Σφόδρα μοι
δοκεί ατοπώτατον είναι, ότι πλούσιοι και πένητες άνθρωποι εξ ανομοίων πραγμάτων
βλάβην πάσχουσιν ομοίαν. Οι μεν γαρ υπό του κόρου διαρρήγνυνται, οι δε υπό του λιμού διαφθείρονται, και οι μεν
κατέχουσι του κόσμου τα πέρατα, οι δε ουκ έχουσι πού στήναι τα πέλματα. ΄Ινα
τοίνυν άμφω της υγείας τύχωσιν, αφαιρέσει και προσθέσει τούτους θεραπευτέον,
και προς ισότητα την ανισότητα μετενεκτέον».
[26] Νικ. Β.
Χρονόπουλου (20-8-2000) , τονίζειι
ότι «… όταν παραβιάζονται τα
δικαιώματα του ανθρώπου, όταν τραυματίζεται η αξιοπρέπειά του, όταν
καταρρακώνεται η προσωπικότητά του, η Εκκλησία έχει χρέος να υψώνει φωνή
διαμαρτυρίας και να υπερασπίζεται τον αδελφό
“δι΄ ον Χριστός απέθανε”,
(Α΄ Κορ. Η΄11)».
[28] Ήδη, ο Ιησούς
έχει δηλώσει: «Απόδοτε ουν τα Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ»,
Ματθ. ΚΒ’ 21 και Μαρκ. ΙΒ’ 17 και Λουκ. Κ’ 25.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου